Lektionsanteckningar - Vattenvågor: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
|||
Rad 16: | Rad 16: | ||
==Lektion 2== | ==Lektion 2== | ||
===Genomgång=== | |||
[[Brytningslagen]] är ett fokus, en sammanfattning finns på [https://docs.google.com/presentation/d/1R-b5ZEmOWETJkwLXQY9Nz8Drq1SXJSqt6BrIjkw5q-Q/edit#slide=id.g5a4e760bd7_0_9 denna slide]. Eventuellt går jag igenom en [https://slides.com/nikodemus/brytningslagvagor/live#/ kort härledning] som bygger på geometriska förhållanden. | |||
Ett annat fokus är | |||
[[Category:Fysik 2]] | [[Category:Fysik 2]] |
Versionen från 19 maj 2019 kl. 19.28
Lektion 1
Genomgång
Med hjälp av en vågrörelseapparat kan det kvalitativt påvisas hur frekvens och våglängd är relaterade till varandra. , med konstant . Det går även att påvisa reflexion av en puls.
Ett viktigt fenomen som även bör påvisas är refraktion. Det görs genom att skapa ett grund i vattentanken, där vågens utbredningshastighet kommer att vara långsammare. För att det ska bli tydligt måste vattnet som täcker grundet täcka det med minsta möjliga marginal.
Sambandet mellan utbredningshastighet och våglängd härleds enligt följande:
, . Viktigt att påvisa att frekvensen är konstant och att våglängden varierar med hastigheten.
Bilder som kan användas
Dessa bilder ligger också i denna presentation.
Lektion 2
Genomgång
Brytningslagen är ett fokus, en sammanfattning finns på denna slide. Eventuellt går jag igenom en kort härledning som bygger på geometriska förhållanden.
Ett annat fokus är